PC Number: 2013-0866
Date: 2013-07-15

The Committee of the Privy Council, on the recommendation of the Prime Minister, advises that

 

1. in the event that the Prime Minister is unable to perform the functions of his Office, the next Minister named, in order of priority, in the list of Ministers set out in Schedule A who is able to perform the functions of the Office of the Prime Minister is authorized to act for the Prime Minister;

 

2. in the event that a Minister named in Column II of an item of Schedule B is unable to perform the functions of his or her Office, the Minister named in Column III of the item is authorized to act for the Minister named in Column II in respect of the Office set out in Column I of that item;

 

3. in the event that both the Minister named in Column II of an item of Schedule B and the Minister named in Column III of the item are unable to perform the functions of the Office set out in Column I of that item, the Minister named in Column IV of the item is authorized to act for the Minister named in Column II of the item in respect of that Office;

 

4. in the event that all three of the Ministers named in Columns II to IV of an item of Schedule B are unable to perform the functions of the Office set out in Column I of the item, the following Ministers, in order of priority, are authorized to act for the Minister named in Column II of that item in respect of that Office:

 

(a) the Prime Minister,

 

 

…/2

 


- 2 -

 

(b) in the event that the Prime Minister is unable to perform the functions of the Office, the next Minister named, in order of priority, in the list of Ministers set out in Schedule A who is able to perform the functions of that Office;

 

5. if an Office set out in Column I of an item of Schedule B is vacant, the Minister named in Column III of the item is authorized to act in the Office;

 

6. if an Office set out in Column I of an item of Schedule B is vacant and the Minister named in Column III of the item is unable to perform the functions of the Office, the Minister named in Column IV of that item is authorized to act in that Office;

 

7. if an Office set out in Column I of an item of Schedule B is vacant and both the Minister named in Column III and the Minister named in Column IV of the item are unable to perform the functions of the Office, the following Ministers, in order of priority, are authorized to act in that Office:

 

(a) the Prime Minister,

 

(b) in the event that the Prime Minister is unable to perform the functions of the Office, the next Minister named, in order of priority, in the list of Ministers set out in Schedule A who is able to perform the functions of that Office.


Sur recommandation du premier ministre, le Comité du Conseil privé déclare que :

 

1. dans le cas où le premier ministre est dans l’impossibilité d’exercer les fonctions de sa charge, est autorisé à exercer ces fonctions en son nom, le prochain ministre dont le nom figure dans l’ordre sur la liste prévue à l’annexe A, qui est en mesure de remplir ces fonctions;

 

2. dans le cas où le ministre dont le nom figure à la colonne II de l’annexe B, en regard de la charge mentionnée à la colonne I, est dans l’impossibilité d’exercer les fonctions de sa charge, le ministre dont le nom figure à la colonne III en regard de la même charge est autorisé à agir en son nom;

 

3. dans le cas où les ministres dont le nom figure aux colonnes II et III de l’annexe B, en regard de la charge mentionnée à la colonne I, sont dans l’impossibilité d’exercer les fonctions de cette charge, le ministre dont le nom figure à la colonne IV en regard de la même charge est autorisé à agir au nom du ministre nommé à la colonne II;

 

4. dans le cas où les ministres dont le nom figure aux colonnes II, III et IV de l’annexe B, en regard de la charge mentionnée à la colonne I, sont dans l’impossibilité d’exercer les fonctions de cette charge, sont autorisés, selon l’ordre de priorité ci-après, à exercer au nom du ministre nommé à la colonne II les fonctions de sa charge :

 

a) le premier ministre,

 

 

…/2

 


- 2 -

 

b) dans le cas où le premier ministre est dans l’impossibilité d’exercer les fonctions de la charge, le prochain ministre dont le nom figure dans l’ordre sur la liste prévue à l’annexe A, qui est en mesure de remplir ces fonctions;

 

5. en cas de vacance d’une charge mentionnée à la colonne I de l’annexe B, le ministre dont le nom figure à la colonne III en regard de cette charge est autorisé à en exercer les fonctions;

 

6. en cas de vacance d’une charge mentionnée à la colonne I de l’annexe B, lorsque le ministre dont le nom figure à la colonne III en regard de cette charge est dans l’impossibilité d’en exercer les fonctions, le ministre dont le nom figure à la colonne IV en regard de la même charge est autorisé à exercer ces fonctions;

 

7. en cas de vacance d’une charge mentionnée à la colonne I de l’annexe B, lorsque les ministres dont le nom figure aux colonnes III et IV sont dans l’impossibilité d’en exercer les fonctions, sont autorisés, selon l’ordre de priorité ci-après, à exercer ces fonctions :

 

a) le premier ministre,

 

b) dans le cas où le premier ministre est dans l’impossibilité d’exercer les fonctions de la charge, le prochain ministre dont le nom figure dans l’ordre sur la liste prévue à l’annexe A, qui est en mesure de remplir ces fonctions.

 

 


SCHEDULE A

 

LIST OF MINISTERS TO ACT FOR THE PRIME MINISTER

IN THE EVENT OF HIS BEING UNABLE TO PERFORM THE FUNCTIONS OF HIS OFFICE

 

The Honourable James Michael Flaherty,

Vice-Chair, Priorities and Planning Committee

The Honourable Jason Kenney,

Chair, Operations Committee  

The Honourable Tony Clement,

Chair, Treasury Board

The Honourable Diane Finley,

Chair, Economic Prosperity Committee

The Honourable Rona Ambrose,

Chair, Social Affairs Committee

The Honourable Peter Gordon MacKay

Chair, Foreign Affairs and Security Committee

The Honourable Bernard Valcourt

The Honourable Robert Douglas Nicholson

The Honourable John Baird

The Honourable Peter Van Loan

The Honourable Gerry Ritz

The Honourable Christian Paradis

The Honourable James Moore

The Honourable Denis Lebel

The Honourable Leona Aglukkaq

The Honourable Lisa Raitt

The Honourable Gail Shea

The Honourable Julian Fantino

The Honourable Steven Blaney

The Honourable Edward Fast

The Honourable Joe Oliver

The Honourable Kerry-Lynne D. Findlay

The Honourable Shelly Glover

The Honourable Chris Alexander

The Honourable Kellie Leitch

 

 

 

…/2

- 2 -

 

SCHEDULE A (Cont’d)

 

LIST OF MINISTERS TO ACT FOR THE PRIME MINISTER

IN THE EVENT OF HIS BEING UNABLE TO PERFORM THE FUNCTIONS OF HIS OFFICE

 

The Honourable Maxime Bernier

The Honourable Lynne Yelich

The Honourable Gary Goodyear

The Honourable Rob Moore

The Honourable John Duncan

The Honourable Tim Uppal

The Honourable Alice Wong

The Honourable Bal Gosal

The Honourable Kevin Sorenson

The Honourable Pierre Poilievre

The Honourable Candice Bergen

The Honourable Greg Rickford

The Honourable Michelle Rempel


 

 SCHEDULE B

 

 ACTING MINISTERS

 

 

 

 

 

Column I

 

 

OFFICE

 

Column II

 

 

NAME

 

Column III

 

ACTING

MINISTER

 

Column IV

 

SECOND ACTING MINISTER

 

1.

 

Minister of Aboriginal Affairs and Northern Development

 

B. Valcourt

 

S. Glover

 

K-L. Findlay

 

2.

 

Minister of Agriculture and Agri-Food

 

G. Ritz

 

J. Kenney

 

L. Aglukkaq

 

3.

 

Minister of Canadian Heritage and Official Languages

 

S. Glover

 

J. Moore

 

C. Alexander

 

4.

 

Minister of Citizenship and Immigration

 

C. Alexander

 

J. Kenney

 

S. Glover

 

5.

 

Minister of Employment and Social Development

 

J. Kenney

 

D. Finley

 

K. Leitch

 

6.

 

Minister of the Environment, Minister of the Canadian Northern Economic Development Agency and Minister for the Arctic Council

 

L. Aglukkaq

 

J. Baird

 

K. Leitch

 

7.

 

Minister of Finance

 

J. Flaherty

 

T. Clement

 

J. Moore

 

8.

 

Minister of Fisheries and Oceans

 

G. Shea

 

B. Valcourt

 

P. MacKay

 

9.

 

Minister of Foreign Affairs

 

J. Baird

 

E. Fast

 

R. Nicholson

 

10.

 

Leader of the Government in the House of Commons

 

P. Van Loan

 

R. Nicholson

 

J. Baird

 

11.

 

Minister of Health

 

R. Ambrose

 

T. Clement

 

L. Aglukkaq

 

12.

 

Minister of Industry

 

J. Moore

 

J. Flaherty

 

T. Clement

 

13.

 

Minister of Infrastructure, Communities and Intergovernmental Affairs and Minister for the Economic Development Agency of Canada for the Regions of Quebec

 

D. Lebel

 

C. Paradis

 

B. Valcourt

 

14.

 

Minister of International Development and Minister for La Francophonie

 

C. Paradis

 

J. Baird

 

E. Fast

 

15.

 

Minister of International Trade

 

E. Fast

 

J. Baird

 

C. Paradis

 

16.

 

Minister of Justice and Attorney General of Canada

 

 

P. MacKay

 

 

R. Nicholson

 

 

P. Van Loan

 

17.

 

Minister of Labour and Minister of Status of Women

 

K. Leitch

 

J. Kenney

 

R. Ambrose

 

18.

 

Minister of National Defence

 

R. Nicholson

 

P. MacKay

 

S. Blaney

 

19.

 

Minister of National Revenue

 

K-L. Findlay

 

G. Shea

 

D. Finley

 

20.

 

Minister of Natural Resources

 

J. Oliver

 

J. Moore

 

K. Leitch

 

21.

 

Minister of Public Safety and Emergency Preparedness

 

S. Blaney

 

J. Moore

 

P. MacKay

 

22.

 

Minister of Public Works and Government Services

 

D. Finley

 

R. Ambrose

 

L. Raitt

 

23.

 

Minister of Transport

 

L. Raitt

 

D. Lebel

 

J. Fantino

 

24.

 

President of the Treasury Board

 

T. Clement

 

J. Flaherty

 

D. Finley

 

25.

 

Minister of Veterans Affairs

 

 

J. Fantino

 

R. Nicholson

 

R. Ambrose


 

NOTE:    Ministers of State do not exercise statutory responsibilities. Consequently, they do not require an Acting Minister and do not act on behalf of other Ministers with statutory responsibilities.

 

 

 


ANNEXE A

 

LISTE DES MINISTRES POUVANT AGIR

AU NOM DU PREMIER MINISTRE S’IL LUI EST IMPOSSIBLE

D’EXERCER LES FONCTIONS DE SA CHARGE

 

L’honorable James Michael Flaherty,

Vice-président, Comité chargé des priorités et de la planification

L’honorable Jason Kenney,

Président, Comité sur les opérations

L’honorable Tony Clement,

Président, Conseil du Trésor

L’honorable Diane Finley,

Présidente, Comité chargé de la prospérité économique

L’honorable Rona Ambrose,

 Présidente, Comité chargé des affaires sociales

L’honorable Peter Gordon MacKay

 Président, Comité chargé des affaires étrangères et de la sécurité

L’honorable Bernard Valcourt

L’honorable Robert Douglas Nicholson

L’honorable John Baird

     L’honorable Peter Van Loan

L’honorable Gerry Ritz

L’honorable Christian Paradis

L’honorable James Moore

L’honorable Denis Lebel

L’honorable Leona Aglukkaq

L’honorable Lisa Raitt

L’honorable Gail Shea

L’honorable Julian Fantino

L’honorable Steven Blaney

L’honorable Edward Fast

L’honorable Joe Oliver

L’honorable Kerry-Lynne D. Findlay

L’honorable Shelly Glover

L’honorable Chris Alexander

L’honorable Kellie Leitch

 

 

 

…/2

 

- 2 -

 

ANNEXE A (suite)

 

LISTE DES MINISTRES POUVANT AGIR

AU NOM DU PREMIER MINISTRE S’IL LUI EST IMPOSSIBLE

D’EXERCER LES FONCTIONS DE SA CHARGE

 

L’honorable Maxime Bernier

L’honorable Lynne Yelich

L’honorable Gary Goodyear

L’honorable Rob Moore

L’honorable John Duncan

L’honorable Tim Uppal

L’honorable Alice Wong

L’honorable Bal Gosal

L’honorable Kevin Sorenson

L’honorable Pierre Poilievre

L’honorable Candice Bergen

L’honorable Greg Rickford

L’honorable Michelle Rempel

 

 

 

 


 ANNEXE B

 

 MINISTRES SUPPLÉANTS

 

 

 

 

 

Colonne I

 

 

 CHARGE

 

 

Colonne II

 

 

NOM

 

Colonne III

 

MINISTRE

SUPPLÉANT

 

Colonne IV

 

SECOND MINISTRE SUPPLÉANT

 

1.

 

Ministre des Affaires autochtones et du développement du Nord canadien

 

B. Valcourt

 

S. Glover

 

K-L. Findlay

 

2.

 

Ministre des Affaires étrangères

 

J. Baird

 

E. Fast

 

R. Nicholson

 

3.

 

Ministre de l’Agriculture et de l’Agroalimentaire

 

G. Ritz

 

J. Kenney

 

L. Aglukkaq

 

4.

 

Ministre des Anciens Combattants

 

J. Fantino

 

R. Nicholson

 

R. Ambrose

 

5.

 

Ministre de la Citoyenneté et de l’Immigration

 

C. Alexander

 

J. Kenney

 

S. Glover

 

6.

 

Ministre du Commerce international

 

E. Fast

 

J. Baird

 

C. Paradis

 

7.

 

Président du Conseil du Trésor

 

T. Clement

 

J. Flaherty

 

D. Finley

 

8.

 

Ministre du Développement international et ministre de la Francophonie

 

C. Paradis

 

J. Baird

 

E. Fast

 

9.

 

Ministre de la Défense nationale

 

R. Nicholson

 

P. MacKay

 

S. Blaney

 

10.

 

Ministre de l’Emploi et du Développement social

 

J. Kenney

 

D. Finley

 

K. Leitch

 

11.

 

Ministre de l’Environnement, ministre de l’Agence canadienne de développement économique du Nord et ministre du Conseil de l’Arctique

 

L. Aglukkaq

 

J. Baird

 

K. Leitch

 

12.

 

Ministre des Finances

 

J. Flaherty

 

T. Clement

 

J. Moore

 

13.

 

Leader du gouvernement à la Chambre des communes

 

P. Van Loan

 

R. Nicholson

 

J. Baird

 

14.

 

Ministre de l’Industrie

 

J. Moore

 

J. Flaherty

 

T. Clement

 

15.

 

Ministre de l’Infrastructure, des Collectivités et des Affaires intergouvernementales et ministre de l’Agence de développement économique du Canada pour les régions du Québec

 

D. Lebel

 

C. Paradis

 

B. Valcourt

 

16.

 

Ministre de la Justice et procureur général du Canada

 

P. Mackay

 

R. Nicholson

 

P. VanLoan

 

17.

 

Ministre du Patrimoine canadien et des Langues officielles

 

S. Glover

 

J. Moore

 

C. Alexander

 

18.

 

Ministre des Pêches et des Océans

 

G. Shea

 

B. Valcourt

 

P. MacKay

 

19.

 

Ministre des Ressources naturelles

 

J. Oliver

 

J. Moore

 

K. Leitch

 

20.

 

Ministre du Revenu national

 

K-L. Findlay

 

G. Shea

 

D. Finley

 

21.

 

Ministre de la Santé

 

R. Ambrose

 

T. Clement

 

L. Aglukkaq

 

22.

 

Ministre de la Sécurité publique et de la Protection civile

 

S. Blaney

 

J. Moore

 

P. MacKay

 

23.

 

Ministre des Transports

 

L. Raitt

 

D. Lebel

 

J. Fantino

 

24.

 

Ministre du Travail et ministre de la Condition féminine

 

K. Leitch

 

J. Kenney

 

R. Ambrose

 

25.

 

Ministre des Travaux publics et des Services gouvernementaux

 

D. Finley

 

R. Ambrose

 

L. Raitt


 

N.B.  Les ministres d’État n’exercent pas de responsabilités prévues par la loi. Par conséquent, il n’est pas nécessaire de leur nommer un ministre suppléant et ils n’agissent pas à titre de suppléants au nom des ministres qui exercent de telles responsabilités.

Orders in Council Database

Orders in Council Division

What's Available

The Orders in Council online database makes it easy for you to search for Orders in Council (OICs) made from 1990 to the present.

How to Search

You can search the database with any one of these variables:

  • Privy Council (P.C.) Number
  • From Date/To Date
  • Keywords
  • Department
  • Act
  • Chapter Number
  • Bill Number
  • Coming into Force

You can access the 'full text' of OICs approved after November 1, 2002 by using the 'attachments' link (in HTML format).

Each search will provide you with the document's:

  • Privy Council (P.C.) Number
  • Registration number (Part II, Canada Gazette)
  • Publication date (Canada Gazette, part II)
  • Legislative Authority
  • Sponsoring department
  • A brief description

For more information on searching the OIC database, visit our Help page.

(yyyy-nnnn or yyyy)
(yyyy-mm-dd)
(yyyy-mm-dd)
   
Coming into Force of Acts Since 2002:
        

How to Obtain Certified Copies

If you are looking for:

  • Certified Copies of OICs
    • Made within the last 5 years – contact us directly at the Orders in Council Division
      • Email: oic-ddc@pco-bcp.gc.ca
      • Telephone: (613) 957-5443 (9:00 a.m. to 5:00 p.m. Eastern Time)
      • Fax: (613) 957-5026
    • Made 5 years ago or longer – contact the Library and Archives Canada Reference Centre by:
      • Telephone: (613) 996-5115
      • Toll free: 1-866-578-7777 (Canada and United States)
      • Fax: (613) 995-6274
      • Visiting their website

How to Find Historical OICs

If you are looking for:

Disclaimer

The Orders in Council available through this website should not be considered official versions. They are provided for information purposes only.

To obtain an official version of an OIC, please contact us directly at the Orders in Council Division.